De Stichting Ihsane Jarfi is een Belgische privaatrechterlijke stichting die werd opgericht met de hulp van de Stad Luik op 6 februari werden 2014.

Haar statuten verschenen in het Belgisch Staatsblad op 20 februari 2014met het bedrijfsnummer 545 884 227. Ze is lid van het ‘Belgisch Netwerk van Stichtingen’ sinds 2015.

Ze reageert hiermee op de homofobe moord op Ihsane Jarfi, een jonge dertiger van Marokkaanse afkomst die werd ontvoerd, gemarteld en vermoord door vier personen in april 2012, na het verlaten van een nachtclub te Luik in België .De moordenaars werden zwaar veroordeeld door het Assisenhof van Luik in december 2014. Homofobie werd weerhouden als verzwarend motief voor de misdaad.

jarfi-livreDe vader van het slachtoffer, de heer Hassan Jarfi, schreef een boek « Ihsane Jarfi, le couloir du deuil » (Editions Luc Pire), en hij legde de basis voor de oprichting van de Stichting. Hij maakte van zijn strijd tegen intolerantie, discriminatie en homofobie een wijze om zijn pijn te overstijgen en verder te leven. Hij promoot een gemeenschap waarin « Samen Leven » de hoeksteen is.

Marche Ihsane Jarfi CC Flickr ZiZo Foto